Nasz Oddział

Małopolski Oddział Wojewódzki w Krakowie

Odpowiedzi i sprostowania

W odpowiedzi na artykuł „Wzywasz pogotowie? Dają telefon do lekarza” opublikowanym na łamach „Gazety Krakowski

29-09-2011

W związku z artykułem „Wzywasz pogotowie? Dają telefon do lekarza” oraz "Jest lepiej, jeśli pogotowie wzywa lekarz, a nie "cywil" opublikowanym na łamach „Polska Gazeta Krakowska” 29.09.2011r. Małopolski Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia informuje:

W artykule opisano niepokojący przypadek utrudnienia dostępu do opieki medycznej w stanie nagłym pacjentce z terenu Nowego Sącza. W komentarzu opisanym przez autora artykułu - dotyczącym niewłaściwego potraktowania przez dyspozytora Dyrektor pogotowia tłumaczy, że chorego „obsłużono wedle wytycznych nowego systemu ratowniczego wdrożonego z polecenia Narodowego Funduszu Zdrowia (…)"

Tego typu stwierdzenie jest nie tylko nieuprawnione, ale także nieprawdziwe. Pracę stacji pogotowia regulują stosowne przepisy, począwszy od Ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, poprzez rozporządzenia ministerialne w sprawie procedur przyjmowania wezwań przez dyspozytora medycznego i dysponowania zespołami ratownictwa medycznego.
W aktach prawnych zostało jasno określone, że dyspozytor stosownie do swojej wiedzy, kompetencji i oceny sytuacji opisanej przez zgłaszającego potrzebę karetki – decyduje o jej wysłaniu oraz  o typie karetki, która powinna zabezpieczyć pomoc choremu.
Żadne wytyczne Narodowego Funduszu Zdrowia nie regulują zasad pracy dyspozytora, ani reguł postępowania w razie zgłoszenia zapotrzebowania na przyjazd karetki. Żadne wytyczne nie były więc przeszkodą dla wysłania karetki w opisanym przypadku – jeśli dyspozytor uznałby, że stan chorej tego wymaga.

Przerzucanie odpowiedzialności na NFZ za funkcjonowanie stacji pogotowia jest zdumiewające i budzi obawę co do nieznajomości przepisów przez osoby odpowiedzialne za życie i zdrowie chorych.

Oświadczenie Dyrektora Sądeckiego Pogotowia Ratunkowego - plik do pobrania

 

Wszystkie aktualności