Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.
Najważniejsze informacje, m.in. jak załatwić sprawę w NFZ, gdzie się leczyć.
Małopolski OW NFZ rozpatruje skargi i wnioski, których przedmiotem może być postępowanie świadczeniodawcy w zakresie realizacji umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartej z oddziałem wojewódzkim NFZ lub niewłaściwe załatwianie spraw przez pracowników Funduszu.
Przedmiotem skargi rozpatrywanej przez Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia może być:
tzn. w szczególności przypadki:
1. Przygotuj pisemną skargę
Pismo powinno zawierać następujące informacje:
Wnoszący skargę lub wniosek może zastrzec nieujawnianie swojego nazwiska i adresu. Zastrzeżenie takie jest dla Funduszu wiążące.
W przypadku składania skargi w imieniu osoby trzeciej konieczne jest dołączenie upoważnienia.
Uwaga! Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.*
*§ 8.1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. 2002 nr 5 poz. 46)
2. Możesz złożyć skargę
Ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanych danych wrażliwych, prosimy o dostarczenie zgłoszenia opatrzonego:
i dostarczonego:
lub podpisem odręcznym (w formie papierowej)
i dostarczonego:
Czynności wyjaśniające podejmiemy niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia we właściwej formie.
3. Czekaj na informację
Czekaj na zwrotną informację o sposobie rozpatrzenia skargi.
Odpowiedź powinieneś otrzymać w ciągu 30 dni od daty wpłynięcia skargi do Funduszu. Może się jednak zdarzyć, że wystąpią okoliczności, które to uniemożliwią.
Otrzymasz wtedy informację o nowym terminie rozpatrzenia skargi.
Dyrektor MOW NFZ, zastępca dyrektora lub osoba przez niego wyznaczona przyjmuje strony w sprawie skarg i wniosków, po wcześniejszym ustaleniu terminu spotkania, w każdy poniedziałek w godzinach 15-17.
W celu umówienia się na rozmowę należy kontaktować się z sekretariatem pod numerem: 12 29 88 108 lub 12 29 88 131.
Informacje na temat procedury składania i rozpatrywania skarg można uzyskać pod numerem: 12 29 88 404
WAŻNE!
Pracownicy NFZ nie są upoważnieni do oceny decyzji medycznych podejmowanych w procesie leczenia. Nie jesteśmy uprawnieni do weryfikowania i ewentualnego kwestionowania zgodności postępowania personelu medycznego ze standardami w zakresie określania stanu zdrowia pacjentów oraz ustalania właściwego sposobu diagnostyki i leczenia.
Jeśli uważasz, że prawo do ochrony zdrowia nie jest realizowane właściwie, możesz także złożyć skargę do:
1. dyrektora/kierownika podmiotu leczniczego, który w pierwszej kolejności powinien zapoznać się ze zgłoszonym problemem i podjąć działania w celu wyjaśnienia sprawy,
2. pełnomocnika do spraw praw pacjenta w podmiocie udzielającym świadczeń zdrowotnych. Najczęściej w szpitalach działają pełnomocnicy do spraw pacjentów, którzy w ramach bezpośredniego kontaktu z pacjentem mają możliwość rozpatrzenia zgłoszonej sprawy dotyczącej działalności szpitala.
3. rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy przy okręgowej izbie lekarskiej, do której lekarz należy (www.nil.org.pl), w sytuacji zastrzeżeń do sposobu leczenia albo zachowania lekarzy;
4. rzecznika odpowiedzialności zawodowej pielęgniarek i położnych przy okręgowych izbach pielęgniarek i położnych (www.izbapiel.org.pl) w sytuacji zastrzeżeń do sposobu postępowania albo zachowania pielęgniarki lub położnej;
4. Rzecznika Praw Pacjenta (www.gov.pl/web/rpp/) np. w sytuacji naruszenia prawa do: poszanowania intymności i godności, informacji, świadczeń zdrowotnych, tajemnicy informacji, dokumentacji medycznej, zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza, opieki duszpasterskiej. Jeśli podejrzewasz naruszenie praw pacjenta, zwróć się do Biura Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie przy ul. Młynarskiej 46. Skontaktuj się z Telefoniczną Informacją Pacjenta pod numerem 800 190 590 lub odwiedź stronę internetową;
5. Urzędu Ochrony Danych Osobowych (www.uodo.gov.pl) w przypadku naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych np. w sytuacji zastrzeżeń do zachowania poufności przechowywanej dokumentacji, jej zabezpieczenia przed zgubieniem czy kradzieżą. Po przeprowadzeniu postępowania w sprawie Prezes Urzędu – jeżeli doszło do naruszenia – w drodze decyzji administracyjnej nakazuje przywrócenie stanu zgodnego z prawem.
Oddział NFZ w ramach rozpatrywania skarg nie może:
Wniosek może dotyczyć m.in.: