Dla świadczeniodawcy

Dla Świadczeniodawców

Komunikaty

Zasady postępowania w przypadku przerwy w udzielaniu świadczeń w poradniach specjalistycznych

28-04-2009

Zasady postępowania w przypadku przerwy w udzielaniu świadczeń w poradniach specjalistycznych

Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ - Sekcja ds. Ambulatoryjnych Świadczeń Specjalistycznych przypomina Świadczeniodawcom o zasadach postępowania w przypadku przerwy w udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
 
Zgodnie z zapisami Zarządzenia nr 80/2008/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 14 października 2008 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju: ambulatoryjna opieka specjalistyczna:
- § 9 „Świadczeniodawca jest zobowiązany do systematycznego i ciągłego wykonywania umowy przez cały okres jej obowiązywania.”
-   § 11 pkt 3 „W przypadku nieobecności lekarza realizującego świadczenia zgodnie z umową zawartą z Funduszem, świadczeniodawca zobowiązany jest do poinformowania świadczeniobiorców o sposobie zorganizowania opieki w tym okresie. Informacja dostępna powinna być w miejscu udzielania świadczeń oraz siedzibie świadczeniodawcy.”
 
Natomiast zgodnie z zapisami Ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008r., Dz.U. Nr 81, poz. 484):
- § 9 pkt 2 „Świadczeniodawca powiadamia na piśmie oddział wojewódzki Funduszu o planowanej przerwie w udzielaniu świadczeń, w terminie co najmniej 30 dni przed planowana przerwą, wskazując przewidywany okres jej trwania”
- § 9 pkt 5 „W przypadku braku możliwości udzielania świadczeń, którego nie można było wcześniej przewidzieć, świadczeniodawca niezwłocznie podejmuje czynności w celu zachowania ciągłości udzielania świadczeń, powiadamiając jednocześnie oddział wojewódzki Funduszu o tym zdarzeniu i podjętych czynnościach.
 
Należy także przypomnieć, że zgodnie z zapisem art. 20 ust. 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t. jedn. Dz.U z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.)W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, a które uniemożliwiają zachowanie terminu wynikającego z listy oczekujących, świadczeniodawca informuje świadczeniobiorcę w każdy dostępny sposób o zmianie terminu wynikającego ze zmiany kolejności udzielenia świadczenia i jej przyczynie. Przepis ten dotyczy również przypadku zmiany terminu udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej na wcześniejszy.”
 
Podsumowując, prawidłowe działanie Świadczeniodawcy w przypadku planowanej przerwy w udzielaniu świadczeń obejmuje odpowiednio wczesne poinformowanie świadczeniobiorców i Funduszu o powyższym fakcie oraz udostępnienie w miejscu udzielania świadczeń wykazu najbliższych placówek udzielających świadczeń w tym samym zakresie. W przypadku przerwy niezaplanowanej należy dodatkowo podjąć działania zmierzające do przywrócenia ciągłości udzielania świadczeń i poinformować o nich Fundusz. Zgłoszenie do Funduszu winno nastąpić w formie pisemnej informacji, ze wskazaniem w szczególności daty początku i końca przerwy.
 
Jednocześnie przypominamy, że w przypadku naruszenia obowiązku realizowania umowy dyrektor oddziału wojewódzkiego Funduszu może rozwiązać umowę w części albo w całości.
 
 
Sekcja ds. Ambulatoryjnych Świadczeń Specjalistycznych
   St. specjalista Beata Dulczewska
 tel. (012) 29 88 173
Wszystkie aktualności