Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.
Komunikat dotyczący weryfikacji przypadków tzw. koincydencji świadczeń
24-05-2012
Komunikat dotyczący weryfikacji przypadków tzw. koincydencji świadczeń
W związku z wynikami weryfikacji sprawozdawczości świadczeń pod względem występowania przypadków tzw. koincydencji (to jest czasowego nakładania się realizacji różnych świadczeń), wyjaśniamy, że zasady ograniczające lub dopuszczające jednoczasowe rozliczanie świadczeń w różnych rodzajach i/lub zakresach świadczeń, wykonywanych u tego samego lub różnych świadczeniodawców, zostały określone w Zarządzeniach Prezesa NFZ w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów, toteż powinny być znane świadczeniodawcom i odpowiednio stosowane.
Brak informacji o jednoczasowym korzystaniu przez pacjenta z innych świadczeń, u innego świadczeniodawcy, nie stanowi wystarczającego uzasadnienia i podstawy do uznania ich realizacji, ponieważ uzyskanie powyższej informacji jest wymaganym elementem badania podmiotowego pacjenta (wywiadu). Równolegle udzielane czy ordynowane różne działania lecznicze, o których wiedzy nie mają wzajemnie świadczeniodawcy, w pewnych przypadkach stanowić mogą nawet zagrożenie dla pacjenta.
Należy dodać, że część weryfikowanych przypadków tzw. koincydencji wskazuje, że świadczenia udzielane były w sposób nieprawidłowy (np. pacjent hospitalizowany faktycznie nie przebywał w szpitalu przez cały okres wykazany jako pobyt), lub udzielone w innym dniu niż sprawozdany, lub wcale nie udzielone.
W oparciu o wyniki dotychczasowych weryfikacji, Świadczeniodawcy mają możliwość zapoznania się z typowymi dla swojej działalności sytuacjami tzw. koincydencji oraz regulującymi je zasadami, zapisanymi w odpowiednich Zarządzeniach, a następnie zastosowania właściwego postępowania w celu ich uniknięcia (odpowiedni sposób zbierania wywiadu z Pacjentem, nadzór nad ruchem chorych w oddziałach stacjonarnych, nadzór nad dokumentacją, nadzór sprawozdawczością).