Komunikat w sprawie postępowania o zawarcie umów na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczeni
20-12-2011
Komunikat w sprawie postępowania o zawarcie umów na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę
Narodowy Fundusz Zdrowia informuje, że działając na podstawie art. 41 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. (Dz. U. Nr 122, poz. 696) o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, zwanej dalej „ustawą refundacyjną” rozpoczyna postępowanie w sprawie zawarcia umów na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę, zwanymi dalej „umowami na realizację recept” .
Umowa na realizację recept zawierana jest na wniosek zainteresowanego podmiotu prowadzącego aptekę/punkt apteczny, złożony do oddziału wojewódzkiego NFZ, właściwego dla adresu prowadzenia apteki/punktu aptecznego.
Umowa na realizację recept jest zawierana odrębnie dla każdej apteki/punktu aptecznego na podstawie odrębnie sporządzonego wniosku o zawarcie umowy na realizację recept, w formie elektronicznej i papierowej.
Procedura przygotowywania i składania wniosków o zawarcie umowy na realizację recept
Celem złożenia wniosku o zawarcie umowy na realizację recept, apteka/punkt apteczny :
2) po zalogowaniu do
Portalu NFZ postępuje zgodnie z załączoną
Instrukcją przygotowania wniosku
o zawarcie umowy na realizację recept, rejestruje w Portalu NFZ wymagane przez Fundusz dane identyfikacyjne podmiotów prowadzących apteki i dane identyfikacyjne aptek oraz ewidencję personelu. Uzupełnienie danych o podmiocie prowadzącym aptekę jest warunkiem koniecznym do przygotowania
i wysłania do Funduszu wniosku o zawarcie umowy w formie elektronicznej i ewentualnie przygotowania i wydrukowania umowy na realizację recept.
3) Apteki/punkty apteczne,
które nie posiadają dostępu do Portalu świadczeniodawcy przed wykonaniem poniższych czynności muszą wystąpić z wnioskiem o konto na portalu, który jest dostępny w zakładce Apteka nad formatką do logowania w
Portalu świadczeniodawcy. Konto w portalu jest niezbędne do wygenerowania wniosku o zawarcie umowy na realizację recept, dlatego zalecane jest wybranie możliwie najszybszej drogi dostarczenia wydrukowanego wniosku do MOW NFZ.
Dokumenty niezbędne do uzyskania dostępu do Portalu NFZ dla aptek/punktów aptecznych:
4) przygotowuje wniosek w formie elektronicznej i pisemnej na podstawie danych wprowadzonych do Portalu NFZ;
5) przekazuje wniosek w formie elektronicznej do oddziału Funduszu z wykorzystaniem Portalu NFZ;
6) drukuje wniosek a następnie opatruje go podpisami lub parafami osób uprawnionych do reprezentowania wnioskującego, zgodnymi z załączonym wzorem podpisów oraz numeruje każdą stronę wniosku i jego załączniki;
7) umieszcza wydruk wniosku, zgodny z jego formą elektroniczną, wraz z załącznikami w kopercie. Opis koperty powinien zawierać w szczególności następujące informacje:
a) napis: „Wniosek o zawarcie umowy na realizację recept”,
b) nazwę i adres wnioskującego,
c) kod i adres apteki,
d) nazwę i siedzibę oddziału Funduszu;
8) składa wniosek w formie papierowej do oddziału Funduszu;
9) usuwa braki formalne wniosku w przypadku wezwania przez oddział Funduszu do usunięcia braków formalnych wniosku
Wnioski w formie elektronicznej przekazywane są za pośrednictwem
Portalu NFZ, wykorzystywanego dotychczas do rozliczania refundacji recept.
Przygotowanie wniosku o zawarcie umowy na realizację recept
Wydrukowany wniosek o zawarcie umowy na realizację recept wraz z załącznikami można składać osobiście w siedzibie oddziału wojewódzkiego NFZ właściwego dla adresu prowadzenia apteki
od poniedziałku do piątku godzinach od 8.00 do 20.00
Miejsce przyjmowania wniosków:
Kraków - Wydział Gospodarki Lekami, ul. Racławicka 56a tel. 12 29-88-4 (59, 71, 72, 73, 78, 93)
Tarnów - Delegatura MOW NFZ, Al. Solidarności 5-9, tel. 14 69-63-156
Nowy Sącz - Delegatura MOW NFZ, ul. Jagiellońska 52, 18 540-23-16 oraz 18 442-27-39
lub wysłać pocztą na adres:
Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ
Adres siedziby oddziału: ul. Ciemna 6, 31-056 Kraków.
Adres do korespondencji: ul. Józefa 21, 31-053 Kraków.
Ze względu na konieczność podpisania umów do 31 grudnia 2011 r. bardzo prosimy o składanie wniosków o zawarcie umowy do dnia 30 grudnia 2011 r. do godz. 20.00.
Wykaz dokumentów składanych do Oddziału NFZ
1) wniosek w postaci elektronicznej wypełniony w Portalu NFZ, który zawiera:
a) dane identyfikacyjne podmiotu prowadzącego aptekę,
b) dane identyfikacyjne apteki,
c) aktualną ewidencję personelu;
2) wniosek w formie pisemnej (wydruk), zgodny z jego postacią elektroniczną, podpisany lub parafowany, zgodnie z wzorami podpisów;
3) oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych dla celów związanych
z zawarciem umowy realizację recept, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do wniosku
4) oświadczenie o odpowiedzialności karnej za podanie nieprawdziwych informacji, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do wniosku,
5) wniosek w sprawie rachunku bankowego, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do wniosku; szczegółową procedurę ustalania oraz zmiany numeru rachunku bankowego podmiotów prowadzących apteki określa zarządzenie Nr 60/2011/BK Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia
10 października 2011 r. w sprawie procedury ustalania oraz zmiany numeru rachunku bankowego świadczeniodawców, podmiotów prowadzących apteki lub punkty apteczne oraz pozostałych kontrahentów;
6) wzór podpisu i parafy osoby/osób podpisującej/ych wniosek/umowę na realizację recept, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do wniosku,
7) wzór podpisu i parafy osoby/osób uprawnionej/ych do reprezentowania podmiotu prowadzącego aptekę w trakcie trwania umowy na realizacje recept, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do wniosku,
8) oświadczenie o spełnieniu wymagań do pełnienia funkcji kierownika apteki, którego wzór stanowi załącznik nr 6 do wniosku wraz z kopiami dokumentów uprawniających kierownika apteki do pełnienia tej funkcji, czyli:
- kopia prawa wykonywania zawodu farmaceuty – w przypadku wymagań do pełnienia funkcji kierownika apteki;
- kopia prawa wykonywania zawodu farmaceuty albo kopia dyplomu technika farmaceutycznego –
w przypadku wymagań do pełnienia funkcji kierownika punktu aptecznego.
9) kopia zezwolenia na prowadzenie apteki;
10) pełnomocnictwo do składania oświadczeń woli w imieniu wnioskującego, w szczególności do złożenia wniosku, udzielone przez osobę lub osoby, których prawo do reprezentowania wnioskującego wynika
z dokumentów przedstawionych wraz z wnioskiem - w przypadku, gdy wnioskujący jest reprezentowany przez pełnomocnika.
11) 3 egzemplarze jednostronnie podpisanej umowy przez osobę reprezentującą podmiot prowadzący aptekę oraz kierownika apteki
Dodatkowo każda strona umowy musi być parafowana przez osobę podpisującą wniosek/umowę na realizację recept lub osobę uprawnioną do reprezentowania podmiotu prowadzącego aptekę.
Dokumenty z punktów 2-8 należy kolejno ponumerować
Powyższe dokumenty składane przez wnioskującego do oddziału Funduszu, muszą być zgodne ze stanem faktycznym i prawnym.
Kopie dokumentów muszą być poświadczone za zgodność z oryginałem przez osoby uprawnione do reprezentowania wnioskującego (zezwolenie na prowadzenie apteki, prawo wykonywania zawodu farmaceuty, dyplom technika farmaceutycznego)
Oddział Funduszu może zażądać przedstawienia oryginału dokumentu, w przypadku gdy kopia dokumentu jest nieczytelna lub budzi wątpliwości co do jej zgodności z oryginałem, a oddział Funduszu nie może sprawdzić jej prawdziwości w inny sposób.
W przypadku złożenia przez wnioskującego oryginalnych dokumentów oddział Funduszu zwraca je na wniosek wnioskującego, pod warunkiem dostarczenia przez niego kopii tych dokumentów poświadczonych za zgodność z oryginałem przez osoby uprawnione do reprezentowania wnioskującego.
Materiały informacyjne: