Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.
Najważniejsze informacje, m.in. jak załatwić sprawę w NFZ, gdzie się leczyć.
Złamana ręka, skręcona kostka, infekcja, która może być grypą lub groźnym COVID-19. W sytuacji nagłego pogorszenia zdrowia, skorzystaj z pomocy medycznej. Zobacz, gdzie ją znajdziesz.
Z lekarzem, pielęgniarką i położną możesz bezpłatnie skonsultować się przez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Pod bezpłatnym numerem 800 137 200 w godzinach 18-8 rano od poniedziałku do piątku oraz całodobowo w soboty, niedziele i święta, czyli poza godzinami pracy POZ, bez wychodzenia z domu otrzymasz konsultację medyczną.
Możesz też zgłosić się na konsultację w ramach TPK przez elektroniczny formularz. Po jego wypełnieniu, w ciągu trzech godzin, skontaktuje się z Tobą pielęgniarka, a w razie potrzeby lekarz.
Formularz zgłoszeniowy Teleplatformy Pierwszego Kontaktu
Jeśli czujesz się źle, masz temperaturę, ból gardła lub inną dolegliwość, skontaktuj się z najbliższą przychodnią podstawowej opieki zdrowotnej w miejscowości, w której aktualnie przebywasz. Lekarze rodzinni przyjmują pacjentów od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00 - 18:00.
W nocy (po godzinie 18.00), w soboty, niedziele i święta, skorzystaj z pomocy medyków przyjmujących w punktach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Listę placówek NiŚOZ znajdziesz na stronie internetowej oddziału wojewódzkiego NFZ.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna w Małopolsce
Możesz też skontaktować się z bezpłatną, całodobową infolinią Narodowego Funduszu Zdrowia: 800 190 590. Tu dowiesz się m.in. gdzie znaleźć najbliższą placówkę medyczną – przychodnię zdrowia, punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, szpitalny oddział ratunkowy czy aptekę, która pełni dyżur nocny.
W sytuacji nagłego zagrożenia zdrowia lub życia zgłoś się do izby przyjęć, szpitalnego oddziału ratunkowego albo wezwij zespół ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer 999 lub 112.
Aktualny wykaz Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych i izb przyjęć znajdziesz na stronie internetowej oddziału wojewódzkiego NFZ.
Szpitalne oddziały ratunkowe i izby przyjęć w Małopolsce
W górach pomoc zapewnia Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, którego numer alarmowy to 985 lub 601 100 300.
Jeśli podejrzewasz, że twój zły stan zdrowia ma związek z koronawirusem, koniecznie poinformuj o tym wcześniej personel SOR, izby przyjęć czy dyspozytora medycznego przyjmującego zgłoszenie pod numerem alarmowym.
Jeśli masz objawy infekcji, skontaktuj się z lekarzem. Symptomy grypy, przeziębienia czy koronawirusa są podobne. Jeśli czujesz się źle i podejrzewasz zakażenie COVID-19, wykonaj bezpłatny test finansowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Zlecenie na test na obecność wirusa SARS-CoV-2 może wystawić m.in. lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, lekarz dyżurujący w ramach nocnej lub świątecznej opieki zdrowotnej, także lekarz na TPK. Może je również lekarz, który nie ma umowy z NFZ, ale korzysta z systemu gabinet.gov.pl.
Każda osoba, która podejrzewa zakażenie koronawirusem u siebie lub swojego dziecka, może sama uzyskać zlecenie na test po wypełnieniu formularza.
Zapisz się przez internet na test w kierunku koronawirusa
Jeśli nie korzystasz z internetu, połącz się telefonicznie z konsultantem Domowej Opieki Medycznej (DOM), pod numerem: 22 735 39 40. Konsultant może wystawić Ci zlecenie na pobranie wymazu w kierunku koronawirusa.
Gdy planujesz ferie poza granicami Polski, w Unii Europejskiej, pamiętaj aby zabrać ze sobą Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Dokument potwierdza nasze prawo do korzystania za granicą z niezbędnych świadczeń zdrowotnych. Dotyczy to również nagłego zachorowania na COVID-19. O tym, jakie świadczenia są dla danej osoby niezbędne, decyduje lekarz w państwie pobytu.
Unijny Certyfikat COVID (UCC), to dokument, który potwierdza przyjęcie szczepienia przeciwko koronawirusowi. Jest on dostępny na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mojeIKP. Jeśli nie korzystasz z internetu, poproś o wydrukowanie certyfikatu w punkcie szczepień.
Przede wszystkim jednak nie zapominajmy o wciąż obowiązującej zasadzie DDM, czyli Dystans, Dezynfekcja, Maseczka. Stosowanie jej, a więc przestrzeganie tych trzech zaleceń, może pomóc uchronić nas i nasze pociechy przed zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 i ograniczyć jego rozprzestrzenianie.