Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.
Najważniejsze informacje, m.in. jak załatwić sprawę w NFZ, gdzie się leczyć.
Gorączka, która pojawia się późnym wieczorem, nagłe zatrucie, ostatnia tabletka w opakowaniu przewlekle przyjmowanego leku, dostępnego jedynie na receptę, w trakcie długiego weekendu. Każdemu z nas zdarza się szukać pilnej pomocy medycznej w czasie, gdy drzwi przychodni podstawowej opieki zdrowotnej są zamknięte. Teraz jej uzyskanie jest jeszcze łatwiejsze, dzięki Teleplatformie Pierwszego Kontaktu uruchomionej przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu
Nowe rozwiązanie umożliwia skonsultowanie niepokojących objawów czy otrzymanie potrzebnej e-recepty wygodnie, bez konieczności wychodzenia z domu. Wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer 800 137 200. Telefony od pacjentów są odbierane wtedy, gdy nie działają gabinety lekarzy rodzinnych – w tygodniu od 18:00 do 8:00 rano kolejnego dnia oraz całodobowo w soboty, niedzielę i święta.
W ramach Teleplatformy Pierwszego Kontaktu porad udzielają profesjonalni medycy – pielęgniarki lub położne oraz lekarze. Po wybraniu darmowego numeru, chory w pierwszej kolejności zostanie połączony z pielęgniarką lub położną, która sprawdzi jego uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej, przeprowadzi wywiad, oceni stan zdrowia, udzieli porady czy wystawi e-receptę. Jeśli stan zdrowia pacjenta tego wymaga, ma on możliwość konsultacji także z dyżurującym lekarzem i otrzymania od niego e-skierowania czy e-zwolnienia. W przypadku nagłego zagrożenia zdrowia i życia, medyk zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego. Może również skierować pacjenta do najbliższego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, by tam chory został osobiście zbadany przez lekarza.
TPK obsługuje połączenia w języku polskim oraz angielskim, rosyjskim i ukraińskim. Jest dostępna również dla osób niesłyszących, które mogą z niej skorzystać za pośrednictwem wideoczatu, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego. Platforma jest przeznaczona dla osób ubezpieczonych, mieszkających w naszym kraju.
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu jest uzupełnieniem i wsparciem stacjonarnych punktów nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, które niezmiennie odpowiadają za podstawową pomoc medyczną wieczorami, w weekendy i święta. W zależności od stanu zdrowia zgłaszającego się pacjenta, konsultacja w poradni nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej może mieć formę wizyty stacjonarnej w gabinecie lekarza, teleporady lub wizyty medyka w domu chorego. Jeśli lekarz podejrzewa u swojego pacjenta zakażenie koronawirusem, ma możliwość skierowania go na test wykrywający SARS-CoV-2.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna w Małopolsce
Formularz kwalifikacji na test w kierunku koronawirusa
Jeśli podejrzewasz, że Twój zły stan zdrowia jest spowodowany koronawirusem, możesz skorzystać z internetowego formularza dostępnego na stronie gov.pl/dom, który umożliwia zlecania testów w kierunku koronawirusa. Zamieszczona tam ankieta składa się z kilku pytań dotyczących m.in. kontaktów z osobami, u których potwierdzono COVID-19 oraz objawów, jakie mogą świadczyć o rozwijającej się chorobie. Na podstawie udzielonych przez Ciebie odpowiedzi, system oceni, czy istnieje ryzyko, że zaraziłeś się koronawirusem. Jeśli okaże się, że powinieneś wykonać diagnozujący to test, możesz zapisać się na wymaz przez internet, wykorzystując profil zaufany albo zamówić rozmowę z konsultantem Centrum Monitorowania Domowej Opieki Medycznej, który zleci Ci badanie.
Formularz kwalifikacji na test w kierunku SARS-CoV-2
Punkty pobrań wymazów
Pacjent skierowany na test wykrywający koronawirusa może go wykonać bezpłatnie w jednym z punktów pobrań wymazów. W Małopolsce to 48 punktów. Ich adresy i aktualne godziny pracy w okresie Bożego Ciała znajdziesz na stronie małopolskiego NFZ. Po zleceniu badania, otrzymasz informację z systemu eKolejka, kiedy i gdzie powinieneś się zgłosić, aby jak najszybciej wykonać test, blisko swojego miejsca zamieszkania, i uniknąć oczekiwania w dużej grupie pacjentów. W wiadomości z systemu znajdziesz również link do tzw. Indywidualnej Strony Pacjenta, za pomocą której możesz zaakceptować lub odrzucić zalecany termin i wyszukać inny wolny termin lub miejsce badania.
Punkty pobrań wymazów w Małopolsce
Szpitalne Oddziały Ratunkowe i izby przyjęć
W razie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć lub Szpitalne Oddziały Ratunkowe.
Ważne! Jeśli podejrzewasz, że Twój zły stan zdrowia może być wywołany koronawirusem, powinieneś zgłosić swoje objawy przed kontaktem z personelem SOR lub IP.
Szpitalne Oddziały Ratunkowe i izby przyjęć w Małopolsce
Pogotowie ratunkowe
W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia można skorzystać z pomocy ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer 999 lub 112.
Ważne! Jeśli podejrzewasz, że Twój zły stan zdrowia jest spowodowany koronawirusem, koniecznie poinformuj o tym dyspozytora, który przyjmuje zgłoszenie.
Telefoniczna Informacja Pacjenta
Przez cały długi weekend do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta. Pod nr. tel. 800 190 590 bezpłatnie i przez całą dobę uzyskasz wszelkie, niezbędne informacje o postępowaniu w przypadku zakażenia koronawirusem. Konsultanci podpowiedzą również, gdzie szukać najbliższego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej oraz jak skontaktować się ze szpitalem.
Zadzwoń pod bezpłatny i całodobowy numer infolinii NFZ: 800 190 590