Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.
Najważniejsze informacje, m.in. jak załatwić sprawę w NFZ, gdzie się leczyć.
Poniżej przedstawiamy najczęściej zadawane pytania związane m.in. kwarantanną.
Tak. Policja sprawdza, czy osoby objęte kwarantanną, jej przestrzegają. Jeśli takiej osoby nie ma w domu, zostanie ukarana mandatem karnym w wysokości nawet 30 tysięcy złotych.
Tak. Zawodowych kierowców transportu towarowego i osobowego, którzy wykonują swoje obowiązki, nie obowiązuje zakaz wjazdu ani nakaz kwarantanny.
Okres od zarażenia pacjenta do wystąpienia u niego objawów waha się pomiędzy jednym a czternastoma dniami. Najczęściej jest to około pięciu dni. Jednak u części zarażonych objawy mogą w ogóle nie występować.
Tak. Jeśli osoby, która jest objęta domową kwarantanną, nie będzie w domu, gdy policja przyjdzie ją skontrolować, zostanie ona ukarana mandatem karnym w wysokości nawet 30 tysięcy złotych.
Wykaz placówek podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), które udzielają teleporad medycznych, znajduje się na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia. Godziny teleporad ustalają placówki POZ.
Z wizyty na odległość (teleporady) mogą również skorzystać pacjenci kontynuujący opiekę w konkretnej poradni specjalistycznej, zgodnie z ustalonym planem leczenia i stanem klinicznym.
Tak, w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia. Należy pamiętać o przekazywaniu pełnych i prawdziwych informacji o swoim stanie zdrowia i nie zatajać informacji o takich objawach, jak gorączka, kaszel, ból głowy, osłabienie, duszność. Ratownicy muszą też wiedzieć, czy pacjent w ostatnim czasie przebywał za granicą lub miał kontakt z osobą zakażoną. Wszystkie te informacje powinny być przekazane już podczas rozmowy z dyspozytorem numeru alarmowego.
Zaleca się, aby placówki ograniczyły do niezbędnego minimum lub czasowo zawiesiły planowe świadczenia. Należy skontaktować się ze szpitalem, w którym zaplanowany jest zabieg, by uzyskać informację, co on zdecydował. Jeśli ze względu na koronawirusa szpital zawiesił planowe świadczenia, wyznacza pacjentom nowe terminy zabiegów. Jeśli natomiast szpital planowo wykonuje zabiegi, pacjent musi rozważyć, które ryzyko przeważa: ryzyko związane z brakiem wykonania zabiegu w danym terminie, czy ryzyko zakażenia się koronawirusem. Jeśli pacjent nie zdecyduje się na zabieg w zaplanowanym terminie, powinien go odwołać i poprosić o wyznaczenie innego terminu. Może się zdarzyć, że będzie to termin odległy.
Źródło: Centrala NFZ