Dla pacjenta

Najważniejsze informacje, m.in. jak załatwić sprawę w NFZ, gdzie się leczyć.

Aktualności

Infolinia NFZ: Najczęściej zadawane pytania związane z koronawirusem | KWARANTANNA

23-03-2020

Co musisz wiedzieć o kwarantannie? Sprawdź odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania podczas rozmów z konsultantami infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia - 800 190 590.

Poniżej przedstawiamy najczęściej zadawane pytania związane m.in. kwarantanną.

Czy podczas kwarantanny może mnie skontrolować policja?

Tak. Policja sprawdza, czy osoby objęte kwarantanną, jej przestrzegają. Jeśli takiej osoby nie ma w domu, zostanie ukarana mandatem karnym w wysokości nawet 30 tysięcy złotych.

Jestem kierowcą. Czy mogę wjechać z towarem do Polski?

Tak. Zawodowych kierowców transportu towarowego i osobowego, którzy wykonują swoje obowiązki, nie obowiązuje zakaz wjazdu ani nakaz kwarantanny.

Po ilu dniach koronawirus daje widoczne objawy?

Okres od zarażenia pacjenta do wystąpienia u niego objawów waha się pomiędzy jednym a czternastoma dniami. Najczęściej jest to około pięciu dni. Jednak u części zarażonych objawy mogą w ogóle nie występować.

Czy za wyjście z domu podczas domowej kwarantanny grozi mi kara finansowa?

Tak. Jeśli osoby, która jest objęta domową kwarantanną, nie będzie w domu, gdy policja przyjdzie ją skontrolować, zostanie ona ukarana mandatem karnym w wysokości nawet 30 tysięcy złotych.

Czy wszystkie przychodnie udzielają teleporad?

Wykaz placówek podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), które udzielają teleporad medycznych, znajduje się na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia. Godziny teleporad ustalają placówki POZ.

Z wizyty na odległość (teleporady) mogą również skorzystać pacjenci kontynuujący opiekę w konkretnej poradni specjalistycznej, zgodnie z ustalonym planem leczenia i stanem klinicznym.

Czy mogę wezwać karetkę?

Tak, w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia. Należy pamiętać o przekazywaniu pełnych i prawdziwych informacji o swoim stanie zdrowia i nie zatajać informacji o takich objawach, jak gorączka, kaszel, ból głowy, osłabienie, duszność. Ratownicy muszą też wiedzieć, czy pacjent w ostatnim czasie przebywał za granicą lub miał kontakt z osobą zakażoną. Wszystkie te informacje powinny być przekazane już podczas rozmowy z dyspozytorem numeru alarmowego.

Mam zaplanowany zabieg w szpitalu. Czy takie planowe zabiegi będą się odbywać, czy są odwołane?

Zaleca się, aby placówki ograniczyły do niezbędnego minimum lub czasowo zawiesiły planowe świadczenia. Należy skontaktować się ze szpitalem, w którym zaplanowany jest zabieg, by uzyskać informację, co on zdecydował. Jeśli ze względu na koronawirusa szpital zawiesił planowe świadczenia, wyznacza pacjentom nowe terminy zabiegów. Jeśli natomiast szpital planowo wykonuje zabiegi, pacjent musi rozważyć, które ryzyko przeważa: ryzyko związane z brakiem wykonania zabiegu w danym terminie, czy ryzyko zakażenia się koronawirusem. Jeśli pacjent nie zdecyduje się na zabieg w zaplanowanym terminie, powinien go odwołać i poprosić o wyznaczenie innego terminu. Może się zdarzyć, że będzie to termin odległy.

Źródło: Centrala NFZ

Wszystkie aktualności