Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.
Najważniejsze informacje, m.in. jak załatwić sprawę w NFZ, gdzie się leczyć.
Całodobowo w soboty, niedziele i święta ustawowo wolne od pracy oraz w dni powszednie od godziny 18.00 do 8.00 rano następnego dnia możesz udać się po pomoc medyczną do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
W punkcie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej otrzymasz świadczenia medyczne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej. Udaj się tam, np. w sytuacji nagłego zachorowania, pogorszenia się stanu zdrowia, bólu głowy czy brzucha, które nie ustępują pomimo przyjęcia leków przeciwbólowych. Zwłaszcza, jeśli dolegliwości te dotyczą małych dzieci lub osób starszych.
Zamiast wizyty u lekarza w punkcie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, możesz skorzystać z konsultacji telefonicznej. Pielęgniarka, położna i lekarz dyżurują pod bezpłatnym numerem Teleplatformy Pierwszego Kontaktu - 800 137 200 w nocy w dni powszednie (od godziny 18.00 do 8.00 dnia następnego) oraz całodobowo w weekendy i święta.
Na TPK otrzymasz e-receptę lub e-zwolnienie, jeśli będzie to konieczne. Jeśli wypełnisz formularz internetowy, możesz zamówić poradę telefoniczną z medykiem, który dyżuruje na TPK. Teleplatforma Pierwszego Kontaktu obsługuje pacjentów w kilku językach, m.in. polskim, angielskim i ukraińskim. Osoby niesłyszące lub niedosłyszące mogą zamówić poradę w języku migowym poprzez wideoczat.
W sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć oraz Szpitalne Oddziały Ratunkowe (SOR). Pamiętaj, że SOR i izby przyjęć pomagają osobom w stanach ciężkich (np. wypadek, uraz, zatrucie, krwawienie z przewodu pokarmowego lub dróg moczowych), których następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu lub utrata życia.
Takie sytuacje wymagają natychmiastowych czynności ratunkowych i wdrożenia szybkiej diagnostyki i podjęcia leczenia. W przypadku SOR i izby przyjęć o kolejności przyjęć pacjentów nie decyduje kolejność zgłoszenia, lecz stan zdrowia, oceniony przez personel medyczny. Do tych placówek tych pacjent może zgłosić się bez skierowania, niezależnie od miejsca swego zamieszkania.
Pomoc medyczna w izbach przyjęć, czy szpitalnych oddziałach ratunkowych nie zastępuje wizyty u lekarza rodzinnego czy lekarza poradni specjalistycznej. Ma na celu diagnostykę i leczenie w zakresie niezbędnym do ustabilizowania funkcji życiowych pacjenta. Następnie pacjent jest wypisywany, albo przyjęty do właściwego oddziału szpitalnego.
W sytuacjach bezpośredniego nagłego zagrożenia życia lub zdrowia zadzwoń pod numer 999 lub 112, w celu wezwania zespołu ratownictwa medycznego.
Zespoły ratownictwa medycznego udzielają pomocy osobom, które wymagają natychmiastowego podjęcia medycznych czynności ratunkowych ze względu na ryzyko poważnego uszkodzenia funkcji organizmu, uszkodzenia ciała lub utraty życia.
Wezwij zespół ratownictwa medycznego, jeśli ktoś w Twoim otoczeniu np. stracił przytomność, ma drgawki, zaburzenia rytmu serca, rozległe oparzenia, uporczywe wymioty – zwłaszcza z domieszką krwi, odczuwa nasiloną duszność lub ostry ból brzucha.
Przez 24 godziny na dobę – również w dni świąteczne – do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta.
Pod numerem infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia 800 190 590 bezpłatnie można uzyskać wszelkie niezbędne informacje na temat pomocy medycznej w czasie dni świątecznych.
Konsultanci podpowiedzą również, gdzie jest najbliższy szpital, punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej lub dyżurująca apteka.
Z myślą o osobach dzwoniących z zagranicy, uruchomiony został specjalny numer: (+48) 22 125 66 00.