Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.
Najważniejsze informacje, m.in. jak załatwić sprawę w NFZ, gdzie się leczyć.
Ponad milion użytkowników ZIP – w Małopolsce najstarszy ma 91 lat, najmłodszy niespełna 2 i pół miesiąca. Zintegrowany Informator Pacjenta, dzięki któremu zalogowany pacjent ma wgląd w historię swojego leczenia, ma już dwa lata. Dane dostępu do systemu odebrało w całej Polsce 1 092 319 osób. W Małopolsce dostęp do konta ZIP ma 96 tysięcy osób.
Do tej pory aby uzyskać dane dostępu do systemu ZIP konieczna była osobista wizyta w OW NFZ lub korzystanie z podpisu elektronicznego weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem. Od 1 lipca NFZ wprowadza nową funkcjonalność – możliwość odbioru danych dostępowych przez pełnomocnika.
To ważna informacja, szczególnie dla osób mających problem z poruszaniem się czy obłożnie chorych. Od dziś w ich imieniu o dane dostępu do ZIP mogą wystąpić pełnomocnicy. Warunkiem koniecznym jest przedstawienie podpisanego przez zainteresowaną uzyskaniem dostępu do ZIP osobę, pełnomocnictwa do założenia konta w jej imieniu. W pełnomocnictwie muszą koniecznie znaleźć się dane – numer PESEL oraz numer dowodu osobistego – zarówno użytkownika jak i pełnomocnika.
Dane dostępowe do systemu ZIP tj. login i hasło będą wydawane w odrębnej, bezpiecznej kopercie. Po wydaniu danych dostępowych pełnomocnikowi, OW NFZ poinformuje o tym fakcie właściciela konta poprzez przesłanie listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. List ten zawierać będzie informacje, które podczas telefonicznego kontaktu z pracownikiem Oddziału Wojewódzkiego NFZ, pozwolą na uzyskanie dodatkowych informacji lub podjęcie niezbędnych czynności na koncie ZIP przez właściciela konta. Kontakt telefoniczny z OW NFZ umożliwi odwołanie pełnomocnictwa i/lub całkowite zablokowanie konta (unieważniając tym samym wydane dane dostępowe). Pacjent będzie miał również możliwość zablokowania pełnomocnika po zalogowaniu się do systemu. Konto ZIP zostanie aktywowane po 30 dniach od daty wydania danych dostępowych pełnomocnikowi.
To nie jedyne, uruchomione ostatnio udogodnienie dla pacjentów. ZIP poinformuje również o każdorazowej zmianie statusu ubezpieczenia. Użytkownik ZIP, któremu zmieni się status ubezpieczenia (na uprawnionego lub nieuprawnionego do świadczeń zdrowotnych w ramach NFZ) otrzyma indywidualny komunikat po zalogowaniu się do systemu ZIP. Na życzenie użytkownika, system ZIP może wysłać na wskazany adres email informację o oczekującym komunikacie.
Komunikat o zmianie statusu ubezpieczenia wyświetli się tym użytkownikom, którzy w ustawieniach ZIP wyrazili zgodę na wysyłanie indywidualnych komunikatów informacyjnych. Ponadto użytkownicy, którzy zgodzili się na otrzymywanie wiadomości o komunikatach ZIP na swoją prywatną pocztę elektroniczną, informację o pojawieniu się nowego komunikatu w systemie ZIP, otrzymają mailem.
Przypomnijmy: ZIP - Zintegrowany Informator Pacjenta, jest ogólnopolskim serwisem udostępniającym zarejestrowanym użytkownikom historyczne dane o ich leczeniu i finansowaniu leczenia, gromadzone od 2008 r. przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Zapewnia on łatwy, szybki, wygodny i bezpieczny dostęp do ważnych informacji o Państwa leczeniu.
Szczegółowe informacje na temat ZIP znaleźć można na stronie zip.nfz.gov.pl.