Dla mediów

Informacje prasowe

Porada lekarza rodzinnego i specjalisty przez telefon

12-03-2020

Pacjenci z objawami infekcji czy osoby przewlekle chore, którym kończą się zapasy potrzebnych leków, po poradę i receptę nie muszą już osobiście zgłaszać się do przychodni. Dzięki teleporadom potrzebną pomoc lekarza uzyskają bez wychodzenia z domu. W Małopolsce zdalnych konsultacji udziela już ponad 700 placówek podstawowej opieki zdrowotnej, od wczoraj z teleporad można także skorzystać w przychodniach specjalistycznych.

- Trwa sezon infekcyjny, a choroby wirusowe, szczególnie te przenoszone drogą kropelkową, mają to do siebie, że do szerzenia się potrzebują dość bliskiego kontaktu człowieka chorego ze zdrowym. Do tej pory taki kontakt następował w rejestracji, w poczekalni, w gabinecie i w aptece. Rozwiązania e-zdrowia umożliwiają jego ograniczenie, dzięki czemu możemy powstrzymać transmisję wirusa – mówi lek. med. Krystyna Targosz, pediatra z Małopolskiego Związku Pracodawców Ochrony Zdrowia – Porozumienie Zielonogórskie.

Dzięki teleporadom udzielanym przez lekarzy rodzinnych, wszyscy pacjenci, którzy zauważyli u siebie niepokojące objawy, mają możliwość skonsultowania swojego stanu zdrowia bez wychodzenia z domu. W trakcie rozmowy telefonicznej lekarz może zdalnie wystawić e-zwolnienie i e-receptę, a w razie potrzeby zalecić choremu osobistą wizytę w przychodni, zaś w przypadku podejrzenia koronawirusa kontakt z najbliższą stacją sanepidu.

W Małopolsce teleporad udziela już ponad 700 poradni podstawowej opieki zdrowotnej, a kolejne cały czas dołączają do tego grona. Aktualną listę placówek przyjmujących telefony od chorych można sprawdzić na stronie internetowej MOW NFZ www.nfz-krakow.pl. Gdzie szukać zdalnej pomocy, podpowiadają również konsultacji Telefonicznej Informacji Pacjenta pod numerem telefonu 800 190 590.

Wczoraj Małopolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Krakowie uruchomił również teleporady w ambulatoryjnych poradniach specjalistycznych. Zdalnych konsultacji udzielają lekarze wszystkich specjalizacji – m.in. onkolodzy, kardiolodzy, diabetolodzy czy neurolodzy. Z tego rodzaju pomocy mogą skorzystać pacjenci, którzy są pod stałą opieką specjalisty i wymagają okresowej kontroli stanu zdrowia. Zamiast osobiście pojawiać się w gabinecie medyka, wystarczy, że wykonają telefon do swojej poradni.

- Dzięki zdalnemu kontaktowi pacjenta ze swoim lekarzem znacznie ograniczamy możliwość rozprzestrzeniania się koronawirusa – podkreśla Adam Niedzielski, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia. – Teleporada zwiększa bezpieczeństwo pacjentów i personelu medycznego, jednocześnie jest traktowana na równi z wizytą w gabinecie lekarskim – dodaje.

Z myślą o pacjentach, którzy zauważyli u siebie niepokojące objawy zbliżone do tych wywoływanych przez wirusa z Wuhan, cały czas działa bezpłatna infolinia NFZ. Pod numerem 800 190 590 przez całą dobę można uzyskać informacje o zasadach postępowania w przypadku podejrzenia choroby, potrzebne numery telefonów do placówek, które zapewniają pomoc oraz wskazówki dotyczące profilaktyki zakażeń koronawirusem.

Aby ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa, Małopolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia zachęca do ograniczenia do niezbędnego minimum osobistego kontaktu z placówkami MOW NFZ. Formalności związane z Europejską Kartą Ubezpieczenia Zdrowotnego, dobrowolnym ubezpieczeniem, wyjazdami do uzdrowisk czy potwierdzaniem zleceń na wyroby medyczne można załatwić bez pojawiania się w siedzibie funduszu. Szczegółowe instrukcje są dostępne na stronie www.nfz-krakow.pl.

Wszystkie aktualności