Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.
„Przypominamy o badaniu TK wyznaczonym na dzień 2024-10-17. W razie konieczności odwołania wizyty prosimy o kontakt pod nr…”. SMS-y o takiej treści trafiły do pacjentów, którzy w najbliższy czwartek mają zaplanowaną tomografię komputerową w placówce finansowanej przez Narodowy Fundusz Zdrowia i którzy przy jej umawianiu podali w rejestracji swój numer telefonu.
Wiadomości przypominające o konsultacji, zabiegu, diagnostyce NFZ wysyła od 2020 r. Tylko w ub. roku do chorych trafiło 12 mln SMS-ów, w tym roku już 10,5 mln. Mają one pomóc zmniejszyć skalę przepadających terminów, z których mogliby skorzystać inni pacjenci.
Analiza małopolskiego NFZ pokazuje, że w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku w naszym województwie nie odwołały swoich wizyt i nie pojawiły się na nich blisko 104 tys. pacjentów. W całym ub. roku takich przypadków w naszym regionie było blisko 135 tys.
Problem nieodwołanych wizyt najmocniej dotyka poradni ortopedii i traumatologii ruchu. Od początku roku bez odwołania z konsultacji w nich zrezygnowało blisko 39 tys. Małopolan. 27,5 tys. nie zgłosiło się do kardiologa, 12,3 tys. na fizjoterapię ambulatoryjną.
- Znaczna liczba nieodwołanych wizyt dotyczy również świadczeń z zakresu endokrynologii i onkologii. W tym pierwszym przypadku przepadło blisko 9,4 tys. wizyt, w drugim ponad 6 tys. – wylicza Elżbieta Fryźlewicz-Chrapisińska, dyrektor Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Krakowie. – Warto nieustannie uświadamiać, że w tym przypadku nasze decyzje mogą mieć realne wpływ na zdrowie innych osób. Chorych, którzy czekają na konsultacje czy zabieg i mogliby skorzystać z terminu, z którego my sami nie skorzystamy. Narodowy Fundusz Zdrowia po raz kolejny już bierze udział w kampanii „Odwołuję. Nie blokuję”, która skupia się właśnie na edukacji – dodaje.
Kampania „Odwołuję. Nie blokuję” trwa od 2022 r. Jej trzecią edycję zainaugurowano 2 października. W ramach kampanii działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne. Pacjentom przypominamy o konieczności odwołania wizyt, z której rezygnują, natomiast świadczeniodawcom – o poprawnym wpisywaniu numerów telefonów pacjentów w aplikacji. To ważne, bo tylko wtedy widomość dotrze do adresata. Wraz z inauguracją trzeciej edycji kampanii wysłaliśmy do nich szczegółowe informacje.
Szczegóły kampanii „Odwołuję. Nie blokuję” są dostępne w tym miejscu: https://odwolujenieblokuje.pl/.
Aleksandra Kwiecień rzeczniczka prasowa MOW NFZ