Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.
Najważniejsze informacje, m.in. jak załatwić sprawę w NFZ, gdzie się leczyć.
PRZYCHODNIE PODSTAWOWEJ OPIEKI ZDROWOTNEJ
W trosce o bezpieczeństwo i zdrowie pacjentów oraz zapobieganie rozprzestrzenianiu się koronawirusa, większość poradni podstawowej opieki zdrowotnej zmieniła zasady swojej pracy. Jeśli pacjent potrzebuje konsultacji lekarza rodzinnego, w pierwszej kolejności korzysta z tzw. teleporad. Podczas rozmowy telefonicznej medyk ocenia stan zdrowia pacjenta, wydaje zalecenia co do terapii, a w razie potrzeby wystawia także e-zwolnienie czy e-receptę. W przypadku, gdy lekarz uzna, że konieczna jest osobista wizyta w poradni, umówi się z pacjentem na konkretną godzinę. Dzięki temu chory uniknie oczekiwania w poczekalni wypełnionej ludźmi.
PORADNIE SPECJALISTYCZNE
Dzięki decyzji Narodowego Funduszu Zdrowia, także lekarze specjaliści mają możliwość udzielania porad swoim pacjentom przez telefon. Dotyczy to wszystkich zakresów opieki specjalistycznej – np. neurologii, diabetologii, kardiologii, onkologii czy psychiatrii. Z teleporady może skorzystać pacjent, który jest pod stałą opieką specjalisty, a zaplanowana wizyta miała służyć kontroli stanu zdrowia czy wypisaniu kolejnych recept. W takim wypadku, musi skontaktować się telefonicznie z ambulatoryjną poradnią specjalistyczną, w której na co dzień się leczy. Jeśli lekarz uzna, że konieczna jest osobista wizyta w poradni, wyznaczy termin, kiedy powinien zgłosić się w przychodni.
Ze względu na ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa, część ambulatoryjnych poradni specjalistycznych zdecydowała się na czasowe wstrzymanie udzielania planowanych porad. Dotyczy to wyłącznie chorych, których stan zdrowia pozwala na odsunięcie w czasie konsultacji. W takim przypadku poradnia ma obowiązek poinformować chorego o odwołaniu wizyty i wyznaczyć jej nowy termin.
Jeśli pacjent dopiero otrzymał skierowanie na konsultację u specjalisty, powinien skontaktować się z odpowiednią poradnią specjalistyczną. Jej personel podejmie decyzję, jak szybko powinna odbyć się pierwsza wizyta.
Skierowanie do poradni specjalistycznej - zawieszenie obowiązku dostarczenia oryginału skierowania
Od 14 marca br. do odwołania pacjent nie ma obowiązku dostarczenia do placówki (szpitala, poradni) oryginału skierowania, po to, by znaleźć się na liście osób oczekujących na konsultację czy zabieg. Chory zarejestrować może się przez telefon, a oryginał skierowania powinien donieść do placówki w terminie 21 dni od dnia zakończenia stanu zagrożenia epidemicznego, ale nie później niż w dniu, w których zamierza skorzystać z pomocy medycznej udzielanej na podstawie tego skierowania.
Przed ustaleniem terminu teleporady lub wizyty konieczny jest kontakt telefoniczny!
STOMATOLOGIA
Pierwszym krokiem, jaki powinien wykonać pacjent, który chce umówić się na wizytę u dentysty, jest telefoniczny kontakt z gabinetem stomatologicznym. Na etapie rozmowy dentysta weryfikuje przyczynę, dla której pacjent zgłasza się na wizytę. Według obowiązujących zaleceń Ministerstwa Zdrowia możliwe jest przyjęcie tylko tych osób, które wymagają pilnej pomocy lekarskiej.
Pamiętaj! Zanim udasz się do gabinetu stomatologicznego, zadzwoń do swojego dentysty i skonsultuj swoje dolegliwości.
REORGANIZACJA ODDZIAŁÓW SZPITALNYCH