Infolinia

  • 12 29 88 404
  • 12 29 88 386

Dla świadczeniodawcy

Dla Świadczeniodawców

Informacje dotyczące prowadzenia list oczekujących

Data oceny list oczekujących

Zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych  (j.t. Dz. U. z 2015 r. Nr 581 z późn. zm.) listy oczekujących podlegają okresowej, co najmniej raz w miesiącu ocenie pod względem prawidłowości prowadzenia dokumentacji, czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia oraz zasadności i przyczyn zmian terminów udzielenia świadczenia.

Ocena dokonywana jest przez jeden z niżej wymienionych podmiotów w zależności od rodzaju umowy zawartej przez świadczeniodawcę z Narodowym Funduszem Zdrowia:

  1. zespół oceny przyjęć powołany przez świadczeniodawcę – w przypadku szpitali. W skład zespołu wchodzą lekarz specjalista w specjalności zabiegowej, lekarz specjalista w specjalności niezabiegowej oraz pielęgniarka naczelna lub położna. Obowiązkiem zespołu oceny przyjęć jest sporządzanie szczegółowego raportu i przedstawienie go świadczeniodawcy,
  2. kierownika świadczeniodawcy – w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej,
  3. świadczeniodawcę – w sytuacji innej niż wyszczególnionej w pkt. 1 i 2.

Informacja o dacie oceny list oczekujących przekazywana jest, zarówno w raportach list oczekujących przekazywanych w formacie XML, jak i wprowadzana w aplikacji Kolejki Centralne AP-KOLCE.

Świadczeniobiorcy nieobjęci obowiązkiem umieszczania na listach oczekujących

Zgodnie z § 4 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 września 2005 r. w sprawie kryteriów medycznych, jakimi powinni kierować się świadczeniodawcy, umieszczając świadczeniobiorców na listach oczekujących na udzielanie świadczenia opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2005 r. Nr 200 poz. 1661) „świadczeniobiorcy, którzy wymagają okresowego, w ściśle ustalonych terminach wykonania kolejnych etapów świadczenia, przyjmuje się w celu udzielenia tego świadczenia zgodnie z planem leczenia”. Tym samym pacjentów kontynuujących leczenie nie umieszcza się na liście oczekujących.

Kto ma prawo do świadczeń poza kolejnością w dniu zgłoszenia:

  • osoby będące w stanach nagłych,
  • Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi,
  • Zasłużeni Dawcy Przeszczepu,
  • inwalidzi wojenni i wojskowi,
  • kombatanci oraz niektóre osoby represjonowane będące ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, o których mowa w art. 1-4 ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (j.t. Dz. U. z 2014 r. Nr 1206 z późn. zm.);
  • uprawnieni żołnierze lub pracownicy oraz weterani poszkodowani w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa.

 Podstawa prawna:

Art. 19 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (j.t. Dz. U. z 2015 r. Nr 581 z późn. zm.):

„Art. 19 1.W stanach nagłych świadczenia opieki zdrowotnej są udzielane świadczeniobiorcy niezwłocznie.”

Art. 47c ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (j.t. Dz. U. z 2015 r. Nr 581 z późn. zm.):

„Art. 47c.

  1. Osoby, o których mowa w art. 43 ust. 1, inwalidzi wojenni i wojskowi oraz kombatanci mają prawo do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej oraz z usług farmaceutycznych udzielanych w aptekach.
  2. Korzystanie poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie świadczeń opieki zdrowotnej w szpitalach i świadczeń specjalistycznych w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej oznacza, że świadczeniodawca udziela tych świadczeń poza kolejnością przyjęć wynikającą z prowadzonej przez niego listy oczekujących, o której mowa w art. 20 ust. 2.
  3. Świadczeniodawca udziela świadczeń opieki zdrowotnej, o których mowa w ust. 1 i 2, w dniu zgłoszenia.
  4. W przypadku gdy udzielenie świadczenia nie jest możliwe w dniu zgłoszenia, świadczeniodawca wyznacza inny termin poza kolejnością przyjęć wynikającą z prowadzonej przez niego listy oczekujących. Świadczenie z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej nie może być udzielone w terminie późniejszym niż w ciągu 7 dni roboczych od dnia zgłoszenia.
  5. W miejscach rejestracji pacjentów do udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, w miejscach udzielania świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej oraz w aptekach, odpowiednio świadczeniodawca albo kierownik apteki uwidacznia pisemną informację o uprawnieniach określonych w ust. 1-4.
  6. Przepisy ust. 2-4 stosuje się do świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych poza kolejnością na podstawie art. 24a-24c."

Kwalifikacja świadczeniobiorców do danej kategorii medycznej

Świadczeniodawca kwalifikuje świadczeniobiorcę do odpowiedniej kategorii medycznej: „przypadek pilny” lub „przypadek stabilny” zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 września 2005 r. w sprawie kryteriów medycznych, jakimi powinni kierować się świadczeniodawcy, umieszczając świadczeniodawców na listach oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej (Dz. U. 2005 r. Nr 200, poz.1661).

Świadczeniobiorcy zakwalifikowani do kategorii medycznej „przypadek pilny” powinni być umieszczani na liście oczekujących przed świadczeniobiorcami zakwalifikowanymi do kategorii medycznej „przypadek stabilny”.

Informacje o przyporządkowaniu pacjentów do danej kategorii medycznej gromadzone są zarówno w raportach XML przekazywanych do Mazowieckiego OW NFZ, jak i w aplikacji Kolejki Centralne AP-KOLCE (z wyłączeniem świadczeń udzielanych na podstawie karty onkologicznej - karty diagnostyki i leczenia onkologicznego).